Etiketter

mandag den 8. december 2014

Mørketiden, husk refleks




Ja, så er mørketiden over oss for fullt - mørkt når man drar på jobb, og mørkt når man kommer hjem.
Der jeg kommer fra, er jeg vant til gatelys. Det finnes det knapt her... 
Mellom hjem og jobb har jeg over 60 kilometer å kjøre. Jeg bor utenfor en bitte liten by, og der er det gatelys, men før og etter denne byen, er det kun lys fra de spredte husene. I byen jeg jobber i, er det er det også gatelys. Ellers er veien jeg kjører mørk... Veldig mørk... 
Noe som er veldig viktig å tenke på i disse mørketider når man ferdes ute til bens, er å bruke refleks... Det er utrolig hvor mange som ikke bruker det... Det er vel først når man selv sitter bak rattet på en bil og kjører i mørket, man forstår hvor viktig det er å synes. 
På landeveien jeg kjører før jeg kommer til motorveien, ser jeg ofte noen som går med en liten lommelykt pekende skrått ned mot bakken. De bruker nok disse små lommelyktene for å kunne se hvor de går ettersom veien de går er mørklagt; ingen gatelys, og lysene fra de spredte husene gir ikke nok lys. Samtidig så er de godt synlige for oss som kommer kjørende.
Så skal du ut i mørket hvor det er trafikk; husk å ta på en refleks...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar